söndag 29 mars 2009

Ett riktigt lyckotal

(Utmaning 88 - Skriv om ett lyckotal)


I brist på inspiration inför dagens övning frågar jag sex-åriga dottern vad ett lyckotal är.
- Det är ett snällt tal.
- Hur då menar du?
- Jo om nån har slagit sej till exempel. Då kan man säga något snällt till den personen.
- Aha.
- En gång sa Linn nåt jättesnällt till Tova när hon tappade sin matlåda. Hon sa att `du kan få ha din matlåda i min ryggsäck istället´.
- Kan du säga ett lyckotal till mej?
Hon funderar en kort stund. Sedan:
- Jag älskar dej. Det är ett riktigt lyckotal.

5 kommentarer:

  1. Tänk att barn besitter all visdom!! Du har verkligen fått ditt lyckotal med råge!

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles fantastiskt, vilken fint vävd tankeförmåga barn har. För en vuxen kan det tyckas som logiska volter, men egentligen är det inte alls så. Det här var den allra vackraste tolkningen av lyckotal man kan tänka sig!//Cissi

    SvaraRadera
  3. Åh, gud vad söt! Jag sitter här och ler för att jag känner mig varm inombords. Barn är verkligen klokare än vuxna...

    /Cassandra

    SvaraRadera
  4. så supercool tolkning av uppgiften Gillade den lilla ögonblicksbilden... sött.

    SvaraRadera
  5. Pssst!!! Jag snodde den... *ler sött* Den sitter på mitt kylskåp nu... Kram Helena

    SvaraRadera