onsdag 18 mars 2009

090317 om en grönsak

Ensamheten nådde sin lägsta punkt en lördagkväll i december.
Han föreställde sej hur alla andra samlades innanför glöggimmiga fönsterrutor och skrattade och myste.
Själv satt han ensam vid sitt nakna köksbord och tittade på de sorgliga resterna av dagens middag. Färdigportioner var inte kul. Men idag hade han kompletterat den med en plaststrut med holländska rädisor som han hittat i grönsaksdisken och hade satt i sej allihop utom en.

Han älskade den speciella konsistensen och den kryddiga skarpa smaken. De röda runda små kloten med sin vita svans var dessutom vackra och påminde om sommaren.
Han hade klämt försiktigt på rädisorna och tyckt att de var lite väl svampiga och därför omsorgsfullt lagt dem i en liten skål med vatten, för att de skulle suga i sej vätska och återfå rätt hårdhet.
Han hade doppat dem i salt och låtit smakblandningen krusa smaklökarna på tungan.

Nu var han trött. Vemodig, ensam och trött. Han sköt undan tallriken och vilade huvudet på korslagda armar. En liten slummer, en liten liten slummer...Han sjönk djupare ner i tröttheten. Han skulle just kliva över sömntröskeln när han hörde en liten röst som harklade sej:
- Hoi, hoe gaat het met u?
Han lyfte förvirrat på huvudet och såg sej omkring. Han var ju ensam. Hade han drömt?
- Hoi! Hello?
Han stirrade förvirrat på grönsaksfatet framför sej. Det kunde inte vara möjligt. Han drog fatet till sej så att den lilla ensamma rädisan kom i rullning.
-Wooooojojoj!
Han lutade sej närmare.
- Hoi!
- Hej, svarade han utan att reflektera över att han inlett en konversation med en grönsak.
- Do you speak english?
En röd liten grönsak som talade engelska med holländsk brytning.

2 kommentarer:

  1. Bra text.Gillade spec meningen kliva över sömntröskeln.
    Jag blev bara lite förvirrad i slutet. Han vaknade upp ensam hade han drömt. Men det var väl ensamheten som var med från början.
    Rädisan fint beskrivet.
    Men för mig blev slutet till en för skarp kontrast mot den tidgare texten.
    Men du bygger alltid upp dina texter så fint

    SvaraRadera
  2. Jag blev förvånad över slutet! Men kul idé. Han måste ha drömt? Du är bra på att bygga upp förväntningar och jag vill alltid läsa vidare, för att få veta slutet. Som sagt, det var en rolig idé, men jag tror att du hade vunnit på att bygga vidare en bit, så att det hade kommit någon form av sensmoral! Roligt att jag kunde glädja dig med min text! Själv är jag väl inte så nöjd med den, men roligt att få experimentera lite också. Inte alltid vara så allvarlig. Kram Cissi

    SvaraRadera