lördag 28 mars 2009

Tidsresan

(Utmaning 87: Skriv om att göra en resa framåt eller bakåt i tiden)

"Igår blev jag tretton. Nu har jag levt ett år längre utan mamma än med henne. När jag fyller arton har jag levt tolv år utan henne och bara sex år med henne. Alltså dubbelt så länge utan. Och om jag blir lika gammal som hon blev så kommer jag ha levt trettisex år utan henne.

Jag minns en gång när vi satt och åt frukost. Det är det enda minnet jag har kvar som fortfarande har ljudet kvar, för jag minns precis hur hon lät när hon tuggade och svalde. Men om jag ska se hur hennes ansikte såg ut måste jag titta bakom henne på månadstavlan på väggen så att jag ser hennes ansikte i ögonvrån, för om jag tittar rakt på henne så försvinner ansiktet.

Om jag dör när jag är åttifem, så har jag bara levt 7,0588235294117647058823529411765 procent av mitt liv med mamma."

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag ska säga annat än BRAVO! Jag gillade det logiska mitt i det som i underton kändes oerhört svårt.

    SvaraRadera
  2. Så starkt! Vi har alla olika sätt att överleva svåra förluster och det här känns logiskt precis som Cissi säger. Och hur bilder bleknar med tiden medan längtan bor kvar!

    SvaraRadera