måndag 9 februari 2009

Vad skulle hända om...
jag blir en utgiven erkänd författare?

Då skulle jag få lära mej att leva min vardag med inre och yttre Jantelagsväktarinnor.

Jag skulle bli tvungen att lära mej att hantera, att det är vad jag skriver - inte jag - som är var mans egendom att diskutera och värdera och analysera.
Jag skulle få vänja mej vid att inse att det är mina texter som recenseras och förtalas och hyllas och är ointressanta - inte jag.
Jag skulle få lära mej att inte ens de inre och yttre belackare som går till personangrepp, talar om mej.

Om jag inte skulle kunna komma att lära mej detta, skulle jag gå under. Oavsett hur utgivna och erkända mina texter månde vara.
Jag skulle alltså inte kunna bli utgiven erkänd utan att gå under. Men mina texter skulle kunna bli det.

Om jag lärde mej detta, skulle jag bli en friare människa.
Jag skulle kanske till och med kunna bli författare.
Jag vill bli en friare människa.
Jag vill bli författare.
Alltså fortsätter jag skriva.

Hur det än går. Hur jag än mår.
Detta är en text.
Den är inte jag.

1 kommentar:

  1. Hm. Visa ord. Man lägger sitt hjärta på ett fat och så gäller det att förstå, att när det väl är ute där, ute ur mig, så är det inte mitt hjärta längre...

    SvaraRadera