tisdag 25 augusti 2009

Konsten att göra kola

(Utmaning 237 En ännu ej genomförd idé)

En ännu ej genomförd idé är som en puttrande kolasmet som ligger i kastrullen och väntar på det perfekta tillfället då allt kokat ihop tillräckligt för att hällas upp i formar och stelna till lagom mjuka, lagom hårda kolor.

Det gäller att låta ingredienserna uppnå en viss temperatur och en viss konsistens innan man själv gör sin insats för att ge den fast form.

Å andra sidan är det viktigt att inte vänta för länge, eftersom alltihop riskerar att förvandlas till en hård cementklump som bränner sej fast i kastrullbotten och de sorgliga resterna måste hackas loss.

Konsten är att härbärgera tålamod, tvivel och tro.
Och att förbereda sej - så att man inte står där och upptäcker att man inte har några knäckformar när smeten väl ska hällas upp.

12 kommentarer:

  1. En fyndig text. För min del brukar jag ha för många knäckformar så inte smeten räcker riktigt till alla. Någon gång ska jag göra en ny sats och fylla på alla projekt så de blir färdiga.

    SvaraRadera
  2. Häftigt liknelse angående en ännu en genomförd idé, väldigt konkret!

    SvaraRadera
  3. Mycket bra metafor som väl beskriver risken med att vänta för länge med att genomföra det man tänker.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra beskrivning av kolatillverkningen.Sitter just nu och fösöker komma ihåg allaingredienserna till min egen smet. Du är så duktig på att fånga de enkla tingen i vardagen och ge dem en djupare innebörd.

    SvaraRadera
  5. mycket bra sagt! samtidigt måste man våga för att vinna. Man får använda det som står till buds ibland. Allt behöver inte alltid vara så perfekt

    SvaraRadera
  6. "Konsten är att härbärgera tålamod, tvivel och tro". Så väl formulerat -och så fyndigt med knäckformarna. Precis så är det!//Sofie

    SvaraRadera
  7. Den liknelsen ska jag komihåg!

    SvaraRadera
  8. Ja..vad kan jag säga som inte redan här ovan är sagt. Jättebra beskrivning av en idé.

    SvaraRadera
  9. Även jag gillar den här liknelsen...i mitt fall låter jag nog inte det koka länge nog och då "blir det ju bara soppa"av allt =)

    SvaraRadera
  10. Svar: barnvagnen i stället för ryggsäckar, förstås!

    SvaraRadera
  11. Får mig att minnas jular med koladofter i köket. Jag gillar slutet, härligt och viktigt att komma ihåg ju. /Betty

    SvaraRadera