måndag 27 april 2009

Laterna Magica

(Utmaning 117. Skriv om eld)


Totalt mörker.
Förflyttning förenat med livsfara.
Rädda tår trevar i luft efter nästa stegs landningsplats.

Förvirrat minne letar efter gamla bilder av terrängen. Bilder som lagrades när det ännu var ljust.
Skärpt hörsel uppfattar ljud av stumma stenväggar och bottenlösa djup.
Ovan vid avståndsbedömning.

Hud som ryser av iskyla och pustar av klibbig unkenhet.
Stank av svett och förruttnande.

Ögon utan annan uppgift än att gråta.
Chockas av skärpan i den plötsligt uppflammande eldslågan.
Mörkret ännu mörkare när den lika hastigt kvävs.

Men på ögonlockets insida har en tydlig negativbild bränts in.

2 kommentarer:

  1. Avslutningsmeningen är klockren. En bild som bränts in på ögonlockets insida - skitbra.
    Annars är texten mystisk, jag funderar mycket på innebörden, men jag gillar när det inte är klart utskrivet, när man får tänka lite.
    Bra.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt och hållet med Lillemor. Avslutningsmeningen är så bra!! Texten ÄR mystisk, men jag fick bilder av någon som trevar sig fram i mörker - iblindo. Vet inte var hon är, men ljuset som plötsligt uppstår får henne att se någonting, som trots att ögonblicket av ljus snabbt är över, bränns in på ögonlockets insida. Någonting fasansfullt kanske! Med tanke på förruttnelseodören...ja inte vet jag, men det är kanske det som är meningen. Att vi får tolka det själva. Det tror jag i alla fall! Jag gillade det verkligen! Cissi

    SvaraRadera