lördag 20 juni 2009

Missförstånd

(Utmaning 171 Om att komma för sent)

"Nej, tyvärr, du kommer för sent." sa den vänligt korrekte mannen vid porten."Du har ingen möjlighet att överklaga beslutet. För att undvika godtycklighet omfattas alla av samma regler - oavsett personliga omständigheter."

Hans uppsyn var gråvit - som ljus granit eller skiffer. Lika vit var hans blick på mej, där jag stod med blodiga fotsulor och krampande lungor.
Jag hostade slem och snor och kunde inte föra min egen talan. Sjönk ner på stenbeläggningen, men vakthavande personal bar genast bort mej till den dammiga grusplanen i den gassande solen.

Min kropp efterlämnade ett svettigt, kladdigt avtryck på den vita marmorytan. Som strax tvättades och polerades omsorgsfullt så att alla spår efter min närvaro utplånades.
Mina torra svidande ögon stirrade på den för mej för evigt stängda porten och var inte förmögna att gråta.
Jag hade gett allt jag kunnat. Men det räckte inte. Och nu var allt för sent.
Hur länge låg jag där uppgiven och sönderfrätt?
Jag vet inte.

Plötsligt en röst från ett helt annat håll: "Vill du ha en klunk?"
En pet-flaska med vatten i en skitig hand. Ett snällt leende med dålig andedräkt.
Jag la flaskmynningen mot mina torrspruckna läppar och hällde i mej vattnet.
Ett varmt skratt: "Du, det finns fler dörrar - massor!"

9 kommentarer:

  1. bra text gillade slutet du det finns fler dörrar lite som livet

    SvaraRadera
  2. Du har skrivit super fint som vanligt =) Jag kan känna "din" känsla när du fick lite vatten. Härligt ...

    kram!

    SvaraRadera
  3. Du fått en nalle av mig, den finns på min blogg.

    SvaraRadera
  4. Hej...du har fått en nalle av mig oxå...hämtas på min blogg.

    SvaraRadera
  5. tack för din kommentar den värmde

    SvaraRadera
  6. Många nivåer och vändnigar i denna känslofyllda text! Gillar slutet med hopp som kom från ett oväntat håll!

    SvaraRadera
  7. En gosig nalle väntar på dig på min blogg :)

    kram!

    SvaraRadera
  8. Vet inte om du läser kommentarerna retroaktivt, men saknar dina texter på Skrivpuff. Du har en egen röst, och jag gillade alltid att läsa vad du skrev. Du är saknad!

    SvaraRadera