onsdag 10 februari 2010

Fred på jorden

(Utmaning 10.41 sabel, adel, vandel, snabel)

Den avgörande striden ägde rum under Tigrinnornas era.

Tigrinnorna uppkallades efter sin ledare, som blivit så svårt torterad av fienden att hennes hud - som snittats av en vass sabel över hela kroppen för att sedan beströs med svart saltbemängd lavasand - efter läkningen hade en tigrinnas randning.
De kvinnor som upptagits i Tigrinnornas krets lät vid initieringen, valfri lem genomgå samma behandling och bar sedan med stolthet sin tatuerade kroppsdel som ett adelsmärke.

Få var de kvinnor vars vandel bedömdes värdig de kvinnliga krigarnas uppdrag. Deras liv genomlystes ända från tiden i moderlivet. Endast de som redan i tidig ålder uppvisat tydliga tecken på stor känslighet inför egen och andras smärta tilläts leva med Tigrinnorna under en prövotid innan de sändes tillbaka till sina hembyar eller inbjöds att fortsätta sin träning.

Det enda vapen Tigrinnorna använde var ett meterlångt snabelformat rör, vackert snidat av ädlaste Ginkgo Biloba. Det bestod av ett stort antal ihoplänkade ringar vilket gjorde röret böjligt. Med detta rör kunde krigarna meddela sej med varandra på flera mils avstånd genom att blåsa de toner som var byggstenar i det avancerade språk som de utvecklat.
Det var dessa toners kraft som till slut trängde in i människornas förstockade sinnen och fyllde dem med kärlek och frid.

4 kommentarer:

  1. Häftigt och fantasifullt, den klanen kan jag tänka mig att tillhöra "Tigrinnorna"

    Tack för utmärkelsen! Jag jobbar oxå fortarande på tekniken, tyckte din lösning var bra.

    SvaraRadera
  2. Appropå bilden så bara högerklickar jag på den, klickar vidare på spara bild som... och tar hem den till mitt fotoprogram och överför den därifrån till bloggen

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om det här texten särskilt för att jag upplevde den som.. vacker.. och värdig - frammanar en sträckning i nacken lite stolt sådär.
    Tack för din feedback på min text om "muskler" - blir glad över att du gillade den :-)

    SvaraRadera