söndag 3 maj 2009

Mitt livs baksida

(Utmaning 122 Skriv baksidestexten till boken om ditt liv)

Under nära nog ett halvt sekel publicerades ett trettiotal romaner av denna numera legendariska kvinna, som debuterade vid fyrtiofem års ålder under pseudonymen Miss G. I denna självbiografi, som i enlighet med författarinnans önskan ges ut postumt, avslöjas Miss G:s identitet.

Den person, vars böcker i årtionden fängslat miljontals läsare världen över, visar sej vara en helt vanlig, ja rentav tråkig kvinna. Sida upp och sida ner får vi följa hennes vardagsbestyr och dagliga funderingar om tillvarons villkor.
Efter tjugo sidor lägger jag boken ifrån mej med en känsla av att ha blivit lurad - hur kan det vara möjligt att en så ospännande person har åstadkommit så stor litteratur?

Med den frågan som drivkraft fortsätter jag att läsa enformiga dagboksanteckningar av typen:



"Onsdag 29 april. Kl 5.13. Hjärtklappning och ågren. Måste byta till sommardäck.
Städa köket och toan. Ringa runt och kolla efter bra hantverkare som kan fixa
allt som behöver fixas. Ringa elbolaget om den borttappade räkningen. Dammsuga
bilen. Laga låset till toan. Uuääääh! Orkar inte med alla måsten!!!!! Nej. Stopp
sluta! Lugn, lilla vän. Tänk NU. Just nu, här är det bra. Under täcket. Det är
lugnt. Livet finns bara just här just nu under det här täcket. Det är bara det
som räknas.

Kl 7.27 Somnade om. Försovit mej. Orkar inte med mej själv.
SLUTA!!! Upp! Ligg inte här och skriv. Få fart nu!!!

Kl 22.53 Trött. Jag har inte städat bilen, men det skiter jag i."


Först efter ytterligare fyrtio sidor börjar jag uppleva storheten i det jag läser. Miss G lyckas, genom romanens egendomliga malande, framföra en sista hyllning till storheten i varje liten människas lilla dagliga liv.
När jag läst sista sidan reser jag mej upp i djup vördnad inför en människa som levde.

1 kommentar:

  1. Strålande utfört.
    applåderna ,
    besvikleslen och tillslut ja storheten i allt hon skrivit!

    SvaraRadera