fredag 20 mars 2009

Om en resa - berättat ur två olika perspektiv

Thailand, Afrika, Nya Zeeland, Neptunus eller Månen...
Ellen ligger kvar i värmen under duntäcket och funderar. I fantasin har hon under några få vakna morgonminuter besökt fler länder och världar än de flesta vet finns.
- Mamma! Kan vi åka till Turkiet? Hilda har vart hos polisen och fått pass. Vad är ett pass? Du vet min magdanskjol med pengarna som dinglar - den där turkosa? Jo, jag behöver en till sån och man kan köpa såna i Turkiet. Fast en annan färg den här gången. Finns det pyramider i Egypten på riktigt? Åker man flygplan eller tåg dit? Jag vill helst åka flygplan. Får man sova i flygplanet då? Men tåg går också bra. Vet du jag ska faktiskt forska om Egypten idag. Joel säger att det finns kungskobror i Thailand utanför glasburar. Dit vill inte jag åka!
- Havregrynsgröt eller mannagrynsgröt?
- Kan vi inte hälsa på Lea i England snart? Och stanna hos dom i..tja...kanske två veckor? Hello, my name is Ellen. Whatcha name? How are you? ITS MY LIFE AND I DO WHAT I FEEL RIGHT!
Plötsligt har Ellen förvandlats till Amy Diamond och dansar med utmanande blick omkring på golvet med en liten Harry Potter-figur som mikrofon.

...

Joel säger att det finns kungskobror i Thailand - som inte är i glasburar. Dit vill INTE jag åka! Dom är skitgiftiga. Jag hatar ormar. Fast spindlar mest. Jag vill åka till Turkiet. Jag har en turkos magdanskjol med pengar som dinglar. Fast inte riktiga då förstås. Jag behöver en till sån och man kan köpa dom i Turkiet. Det finns vulkaner där också. Jag vill gärna se en vulkan på riktigt. Som sprutar lava. Hilda har varit hos polisen och hämtat ett pass. Det måste man ha så att man kommer till rätt land när man ska hem igen. Annars kan dom skicka en till vilket land som helst. Tänk om man blev skickad till Egypten istället. Där finns pyramiderna. Dom är triljarders år gamla och byggdes långt nere under sanden och först nu börjar dom komma upp. Åker man flygplan eller tåg till Egypten? Hoppas flygplan och att man får sova i planet. Fast tåg går också bra. Hello my name is Ellen. Jag har en kompis i England som heter Lea. Egentligen är det två kompisar för hon har en lillebror också fast jag gillar inte honom så mycket. Henne vill jag åka till och stanna i typ två veckor. Fast det går bra med en månad också. Whatcha name? How are you? Vi har engelska på fredagssamlingen i bland. Amy Diamond heter på engelska och sjunger på engelska fast hon är från Sverige. ITS MY LIFE AND I DO WHAT I FEEL RIGHT!

1 kommentar:

  1. Hahaha...ungar är underbara. De är som kulsprutor av tankar, ord, idéer och fantasier. Jag tycket väldigt bra om dialogen i första stycket. Fartfylld och väldigt mycket barn och mamma. De snabba flykten i tanken mot mammans "havregryndsgröt eller mannagrynsgört" Back to basic. Så som mammors lott ofta är! härligt flyt! Andra stycket tyckte jag kanske inte lika mycket om! Men ändå bra, barnets tankar är ju svåra att fånga, men jag tycker du lyckades förmedla dem! Cissi

    SvaraRadera